Kustinventeringen 2015

I planerna för midvinterinventeringarna ingår också att heltäckande inventeringar av främst kusterna skall genomföras med ett antal års mellanrum. I januari 2015 organiserades därför en landsomfattande kustinventering av de inre farvattnen från den norra delen av Stockholms skärgård till den svensk/norska gränsen. Inventeringen gjordes som en kombination av flyginventeringar och utökade landbaserade inventeringar. De yttre havsområdena omfattades inte av denna inventering med undantag för en regional inventering i Stockholms yttre skärgård. En offshore-inventering planeras för en kommande vinter.

 Senast en landsomfattande inventering genomfördes på detta sätt var i januari 2004, varvid samtliga inre farvatten och skärgårdar till och med Väddö-kusten i Uppland kunde täckas i sin helhet bl.a. genom omfattande land och flyginventeringar. Före 2004 genomfördes en så pass fullständig inventering i början av 1970-talet

 Vid inventeringarna i januari 2015 täcktes kusten mellan Falkenberg och fastlandssidan av Kalmarsund liksom Gotland i huvudsak av heltäckande landinventeringar. Kompletterande flyginventeringar genomfördes i de yttre delarna av Blekinge skärgård samt i Kalmarsund. Ölandskusten samt västkusten mellan Falkenberg och norska gränsen täcktes helt med flyginventeringar med undantag för de lokaler som ingår i det årliga nätverket av midvinterinventeringar. På ostkusten täcktes skärgårdarna i Kalmar län, Östergötland och Stockholms län med flyg.

 

Inventerade lokaler vid den landsomfattande kustinventeringen i januari 2015. Rött = landbaserade inventeringar, blått = flyginventreringar av hela områden och linjer = linjetaxeringar i skärgårdsområden

På västkusten täcktes hela skärgården med inventeringar, varvid vi flög på ett sådant sätt att alla områden kunde avspanas. I ostkustskärgårdarna kunde dennas metod inte användas på grund av de stora ytor som skulle täckas. Vid tidigare flyginventeringar (senast 2004) var betydande områden i innerskärgårdarna isbelagda, varför det var möjligt att täcka alla områden med de tillgängliga resurserna. 2015 saknades i princip is i skärgårdarna varför detta inte var möjligt. Istället genomfördes linjetaxeringar av skärgårdarna från Kråkelund i Kalmar län till Norrtäljeviken i Stockholms norra skärgård med undantag för Södermanland som tyvärr inte kunde täckas.

 Metodiken vid linjetaxeringar av sjöfågel utarbetades för offshore-inventeringarna 2007 – 2011, men har anpassats för att också användas i skärgårdsområdena. Inventeringslinjerna lades ut så att de täcker alla viktigare områden från fastlandet ut till ett djup av ca 30 m, dvs. där man inte längre förväntar sig de aktuella arterna. I skärgårdarna har linjerna lagts ut med ett mellanrum av 4 km. Samma inventeringslinjer används både vid totalinventeringar och offshore inventeringar resp. inventeringar av de inre farvattnen, men med olika start/stopp positioner. Navigeringen sker mellan förutbestämda waypoints med användande av planets GPS.

Vid flyginventeringarna använder vi CESSNA 337 Skymaster, en tvåmotorig högvingad maskin. Säkerhetsskäl till havs kräver tvåmotorigt flyg och denna maskin har god sikt. Normalt flyger vi på ca 70 m höjd med en hastighet av ca 150 – 180 km/h. Vid observationerna medverkar minst två observatörer, en bredvid piloten och en bakom, vilka täcker var sin sida av planet. Ibland medföljer en tredje observatör. Alla iakttagelser talas in på band med tidsangivelse. Flyg-tracken loggas på en separat GPS. Observationerna läggs sedan in i en databas med exakta positioner för varje observation.

Vid inventeringarna räknar vi samtliga observerade fåglar. Inventeringarna koncentreras till ett band (A) på 200 m på vardera sidan av flygplanet. Observatörerna har en död zon på vardera sidan av planet, som beräknas till ca 40 m på vardera sidan. Detta innebär i praktiken att den inventerade zonen blir 320 m bred. Utanför det inre bältet registreras observerade fåglar i ytterligare två band, B) 200 – 500 m samt C) 500 – 1000 m. Vid analyserna har sedan inventeringsdata från linjerna omräknats till antal per större områden baserat på täckningsgraden inom relevanta djupområden.

Inventeringarna har endast genomförts under goda väderförhållanden. Dvs. det skall vara tillräckligt hög molnhöjd och därmed ljus. Dessutom är det viktigt att det inte blåser för mycket, vid sjögång kan fåglarna vara svåra att upptäcka och räkna på vattenytan

 

RESULTATEN från kustinventeringen 2015 redovisas i tabeller samt en serie kartor. För de viktigaste arterna hänvisas också till artkommentarerna.

Regionsummor 2015

Utbredningskartor 2015

Jämförelse inventeringarna 1971, 2004 och 2015 En jämförelse av resultatet 2015 med de två tidigare storinventeringarna

Artkommentarer

Gräsand Anas platyrhynchos
Kricka Anas crecca
Bläsand Anas penelope
Bergand Aythya marila
Vigg Aythya fuligula
Brunand Aythya ferina
Knipa Bucephala clangula
Ejder Somateria mollissima
Småskrake Mergus serrator
Storskrake Mergus merganser
Salskrake Mergus albellus
Knölsvan Cygnus olor
Sångsvan Cygnus cygnus
Sothöna Fulica atra
Storskarv Phalacrocorax carbo
Skäggdopping Podiceps cristatus
Häger Ardea cinerea

 

To  Sjöfågelinventeringar Hemsida

Page last updated 2015-06-08